
StratCom, BBC и Irex упадају у Србију против Русије 
Од nikon 

 - 27. октобра 2017.  

 

 
 

Последњих дана се у Србији преносе информације да је 8 држава 

чланица ЕУ затражило од високе представнице ЕУ Федерике Могерини 

да Easte StratCom Task Force (део администрације ЕУ задужен за 

стратешку комуникацију) најозбиљније супротстави “руској пропаганда” 

на Западном Балкану. Државе које су то затражиле су: Хрватска, Чешка, 

Летонија, Литванија, Пољска, Румунија, Шведска и Велика Британија. 

Ова тема се у српској јавности нарочито интензивирала након посете 
Србији Хојта Брајана Јиа, заменика помоћника америчког државног 

секретара који је током састанка са председником Вучићем изразио 

велику забринутост због руског утицаја у региону и због перцепције да 

Србија седи на две столице то јест да је и на путу ка Европској унији, 

али и ка све тешњим односима са Русијом. 

StratCom за сада није активан на подручју Западног Балкана и у Србији, 

но на основу писања медија у 2018. години се може очекивати њихов 

много јачи ангажман у Србији у борби за промоцију ЕУ и Запада а против 

већег утицаја Русије. 

Поред StratCom-а медијско небо над Србијом ће се радикално изменити. 

Постоји план да се IREX (америчка организација блиска УСАИДУ) 

поново оснује канцеларију у Београду са циљем финансијске                 

и друге помоћи прозападним и проамеричким медијима кроз 
финансирање бројних пројеката.  

http://vidovdan.org/author/nikon/
http://vidovdan.org/wp-content/uploads/2017/10/114image-0-02-05-081c81212ddcd697f6db3d3fe8f2cdf1b2d4d82001e68543165cf8a8508734b9-v.jpg


Они су врло ефикасни и агилни и већ сарађују са БИРН-ом који је 

изразито прозападни, проанглосаксонски и антивладин портал 

који наступа као истраживачка новинарска мрежа којој је циљ да 

проналази компромитујуће чињенице и да покреће афере против 

политичара који нису по вољи Запада или које треба ослабити. 

Потврђено је да британски ББЦ тренутно прави редакцију у Београду, 

окупља тим и очекује се да почне да ради у 2018. години у озбиљном 

капацитету. Људи из прозападних медија очекује да ће у медијима бити 

значајно повећан прилив новца из западних фондова којим ће се 

оснивати нови медији или пак подржавати постојећи а све са циљем                
да се изврши додатни притисак на власт и јавност (око Kосова, 

Републике Српске и односа према Русији). 

Одлука о повећаном деловању западних медијских институција у Србији 

ће имати и последице на “свест грађана” јер ће бити много интензивнија 

кампања против власти, за признање Kосова, за пуштање низ 

воду Републике Српске и за окретање леђа Русији. Ово ће бити 

велики изазов за власт али и за српску јавност која ће бити 

бомбардована кампањама које треба да доведу до промене ставова. 

Видовдан 

ККП преузима медијско небо а држава немоћна 
Од nikon 

 - 27. октобра 2017.  

 

http://vidovdan.org/author/nikon/
http://vidovdan.org/wp-content/uploads/2017/10/628410_televizor-kanali-daljinski-kablovska_ls.jpg


Амерички фонд ККР инвестмент на чијем челу се налази бивши 

шеф ЦИА Дејвид Петрус од 2013. до данас је купио или ставио под 

контролу већи део српских медија. Петреус у свом власништву 

има највећу кабловску мрежу у Србији СББ, затим Гранд 

продукцију, контролише интернет портал Блиц, ТВ Н1 чији је 

оснивач. Бивши градоначелник Београда Драган Ђилас је                        

у сувласничким односима са оснивачем кабловске мреже СББ. 

Грчка породица Кирјаку у чијем власништву су ТВ Прва и О2(Б92) 

захтевала је од РЕМ-а прерасподелу колача који остварују кабловски 

оператери, пре свега СББ који покрива највећи део корисника у Србији. 
СББ зарађује новац од корисника, а не плаћа онима који му испоручују 

програм. 

РЕМ је одлучио да су кабловски оператери дужни да преносе телевизије 

са националном фреквенцијом али да не морају да плаћају те телевизије 

јер таква обавеза не постоји ни у једној европској држави. Ипак истине 

ради треба рећи да ни у једној европској држави један оператер нема 

монопол над већином корисника као што то има Петреусов СББ. 

Дистрибутери су незадовољни обавезом емитовања, па су поједини 

неколико месеци одбијали да приказују Б92, Прву и Хепи, јер су 

захтевале надокнаду. 

– Национални емитери чине више од 60 одсто укупне гледаности на свим 

кабловским системима. Сви остали, чије програме оператори плаћаји, 
доносе им мање од 40 одсто гледаности. Зато нема логике да странима, 

попут Фокса, Универзала или Дизнија, плаћају, а да националним 

кућама, без којих би изгубили кориснике, не плате ништа – рекао је 

Драган Караџић за Новости. 

У јутарњем програму ТВ Пинка председник Пословног удружења 

кабловских оператора Србије Андрија Беднарик је стао у одбрану одлука 

РЕМ-а које заправо иду на руку кабловским дистрибутерима од којих је 

највећи СББ. Тиме се ТВ Пинк сврстао на страну Дејвида Петреуса                  

у његовој борби за доминацију над српским медијским простором. 

Аргументи које је Андрија Беднарик изнео у јутарњем програму ТВ Пинка 

би били на месту када Петерус не би држао монопол над већином 

домаћих медија и најјачом кабловском мрежом СББ. Око 75 одсто 

домаћинстава ТВ гледа путем „кабла“, а услугу им пружа и наплаћује 
неки од 80 кабловских оператора. Са сваком домаћом и страном 

комерцијалном телевизијом, или са њиховим заступницима, потписују 

уговор којим се одређује ко коме плаћа емитовање и у ком износу.                     

Неке телевизије плаћају да би биле емитоване, а друге наплаћују 

емитовање свог садржаја. 

Патриот 


